Gebruik de juiste brandstof

Voorkom problemen met de motor van uw oldtimer. Vermijd in Nederland, België en in het buitenlandde toevoeging van biocomponenten ! In Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland wordt biovloeistof (ethanol/methanol) toegevoegd. Dat is wettelijk door de Europese Unie geregeld. De huidige wetgeving zegt dat reguliere brandstoffen van alle petroleummerken in alle landen binnen de Europese Unie minimaal 5.75 % biocomponent moeten bevatten. Alle petroleummerken houden zich aan deze regelgeving en doseren minimaal 5.75%. In sommige landen doseren bepaalde merken meer. Bijvoorbeeld 10% zoals in de E10 in Duitsland, zelfs 85% zoals in de E85 in Zweden. Met reguliere brandstoffen worden de standaard brandstoffen bedoeld. Premium-fuels (premium brandstoffen) zoals bijvoorbeeld Shell Vpower vallen (voorlopig) nog buiten deze wet. Premium brandstoffen bevatten dus geen biocomponent. Deze wetgeving staat in de EN 228 specificatie en de code ziet u ook op de pomp vermeld staan. Er is wettelijk geen meldingsplicht wanneer 5.75% gedoseerd wordt. Wanneer er sprake is van hogere concentraties (zoals de E10 welke 10% methanol bevat), moet dat wel duidelijk aan de pomp worden vermeld. Voor oldtimers die loodhoudende benzine nodig hebben, is bij tankstations een loodvervangend middel te koop. Dat kan aan de benzine worden toegevoegd. Wij adviseren u de premiumbrandstoffen te tanken. Eventueel met toevoeging van een loodvervangend middel.

Ethanolkiller !
De problemen welke voor oldtimers ontstaan door milieuwetgeving op de brandstoffen zijn zo goed als opgelost door het toevoegen van brandstofadditieven. Ondanks het verbod op lood in benzine en de toename van biobrandstoffen zullen oldtimers nog jaren goed kunnen rondrijden. De klassieke voertuigen ondervinden grote hinder door de moderne brandstoffen. Deze wagens hebben niet het vermogen om efficiënt en op milieuvriendelijke brandstofformules te rijden. Door het lood uit de benzine te verwijderen werden kleppen niet goed meer gesmeerd. Tevens zorgt de toevoeging van ethanol voor corrosie in de veelal stalen tanks van de oldtimers. Daarnaast tast ethanol andere metalen en materialen aan, zoals aluminium, rubber, leer en kurkenpakkingen, dat voor problemen met brandstofslangen en afdichtingen kan zorgen. Ethanol wordt een steeds groter probleem omdat er steeds meer ethanol wordt toegevoegd aan de benzine. In Nederland is dat nu vijf procent maar zal naar verwachting tien procent worden.
Daarom heeft Miller Oils de volgende oplossing: Millers VSP-e Power plus. Het voorkomt roestvorming in het brandstofsysteem en voorkomt bevriezing van de carburateurs. Het voegt 2 octaan toe bij ongelode benzine en voorkomt klepslijtage bij ongeharde kleppen. Voorkomt detoneren (ongecontroleerd verbrandingsproces), pingelen en bevat antioxidanten om de levensduur van de brandstof te verlengen. Het is een loodvervanger, roestwering en octaanbooster. Een flesje van 250 ml is goed voor 40 liter benzine.

IJsland
Loodhoudende benzine Superplus 98 is NIET verkrijgbaar, met uitzondering in de steden Reykjavik en Akureyri. U kunt loodvrije benzine Euro 95 tanken en toevoegingen gebruiken. Wij adviseren u een toevoeging van een octaan booster, eventueel gecombineerd met een toevoeging van een loodvervangend middel. Een octaan booster is echter moeilijk verkrijgbaar op IJsland en daarom adviseren wij u octaan booster uit Nederland of België mee te nemen.