Spijlbus T1 Samba

Een goed bewaarde oldtimer als bedrijfsbus
Wat is er mooier om als bedrijf dat oldtimerreizen organiseert gebruik te maken van een bedrijfswagen die zelf tot de oldtimers behoort? Wij zijn al vele jaren de trotse bezitters en gebruikers van een prachtig en in uitstekende staat verkerend klassieker – de Samba Spijlbus, een Volkswagen Transporter uit 1962 (ook bekend als VW  T1) Het is er een in de DeLuxe-uitvoering, waarvan er nog maar enkele rondrijden. Heel bijzonder aan deze bus is dat er 23 ramen in zijn aangebracht, evenals een groot schuifdak. Er zitten bij dit exemplaar ook ramen op de hoeken aan de achterkant. Deze bedrijfsauto is voorzien van luxe bekleding, in totaal 3 banken voor in totaal maximaal 8 personen. De oorspronkelijke motor van 1200 cc en 34 pk is vervangen door een benzinemotor van 1600 cc met 50 pk.
De Samba wordt gebruikt als promotiebus en wordt ook wel ingezet bij tourtochten voor oldtimers in Nederland en België. Ook bij talrijke oldtimerevenementen wordt de bedrijfsbus gebruikt. Het hele jaar door, want Scandinavian Oldtimer Tours houdt geen winterslaap. In de winter bezoekt ons bedrijf talloze oldtimerbeurzen in Nederland en België. Met de bus, waarmee wij o.a. standmeubilair en brochures vervoeren, kunnen wij direct de beursvloer oprijden. Tijdens het evenement is de bus onze beursstand.
Tussen de beurzen en evenementen door wordt regelmatig veel tijd en energie besteed aan dit visitekaartje van ons bedrijf. Ofwel aan de restauratie. Want, en dat weten alle vrienden van oldtimers maar al te goed: dat werk is nooit klaar.

Geschiedenis van de Volkswagen Transporter
Het idee voor de Typ 2 is afkomstig van de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon. Toen hij op 23 april 1947 bij de Volkswagenfabriek in Wolfsburg op bezoek was zag hij daar een transportwagen op een Volkswagen Kever bodemplaat, die werd gebruikt voor intern transport. Met deze Plattenwagen als uitgangspunt schetste hij een busje. In 1948 besloot Heinrich Nordhoff dat Volkswagen de schets zou uitwerken. Al snel bleek dat de bodemplaat van de Kever te zwak was om een vol beladen bestelwagen te dragen. In plaats daarvan kwam een ladderchassis met een een zelfdragende carrosserie. Het resultaat werd beproefd in de windtunnel van de Technische Universiteit van Braunschweig. Toen de luchtweerstand nogal hoog bleek werd door de universiteit een afgeronde vorm voorgesteld. Nu lag de luchtweerstand lager dan die van de Kever. De serieproductie van het nieuwe model begon op 8 maart 1950.